Menu

Statut Przedszkola

 

Statut Przedszkola:

Przedszkole Nad Jeziorem Długim

 §1

Nazwa i rodzaj przedszkola

  1. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o Przedszkolu należy przez to rozumieć Niepubliczne Przedszkole Nad Jeziorem Długim zwane dalej Przedszkolem
  2. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o rodzicach należy przez to rozumieć rodziców lub opiekunów prawnych dziecka

§2

Podstawą prawną działania Przedszkola jest:

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty art. 84 punkt ( Dz. U. z Nr 256, z późniejszymi zmianami);
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz. 17, z późniejszymi zmianami);
  3. Rozporządzenia wykonawcze do ustawy o systemie oświaty, dotyczące placówek niepublicznych;
  4. Rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2009r Nr 50, poz. 400);
  5. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 942 z późniejszymi zmianami);
  6. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity -Dz. U. Nr 97 z 2006 r., poz. 674 z późniejszymi zmianami) w zakresie dotyczącym placówek niepublicznych.

§3

Nazwa i siedziba organu prowadzącego

  1. Organem(osobą) prowadzącym Przedszkole jest Barbara Bolińska-Strzeszewska prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą „Barbara” zamieszkała przy ul. Rybaki 5 10-149 Olsztyn

§3

Cele i zadania przedszkola

  1. Nadrzędnym celem Przedszkola jest dobro dziecka
  2. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w prawie oświatowym, a w szczególności w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego określoną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
  3. W szczególności zadaniem Przedszkola jest
  4. Objęcie opieką dzieci od 2,5 do 6 lat i zapewnienia im bezpieczeństwa w oparciu o przestrzeganie zasad promocji i ochrony zdrowia a także optymalnych warunków dla prawidłowego ich rozwoju
  5. Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dzieci z uwzględnieniem udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  6. Kształtowanie i rozwijanie aktywności dzieci
  7. Przygotowanie dzieci do pojęcia nauki szkolnej
  8. Umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
  9. Udzielenie wsparcia dzieciom niepełnosprawnym
  10. Zapewnienie odpowiednich warunków bytowania dostosowanych do potrzeb związanych z właściwym urządzeniem i wyposażeniem obiektu Przedszkola oraz placu zabaw i utrzymanie ich w należytym stanie
  11. Zatrudnienie odpowiedniej kadry i w miarę możliwości dbałość o rozwój i podnoszenie kwalifikacji personelu z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dzieci, w tym dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną

§4

Sposób realizacji zadań przedszkola i sprawowania opieki nad dziećmi

  1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę
  2. Każda grupa wiekowa jest powierzona opiece dwóch nauczycielek
  3. W grupie najmłodszej zatrudniona jest osoba jako pomoc nauczyciela, która pomaga w sprawowaniu opieki
  4. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka minimum dwóch osób dorosłych na każdą grupę. W przypadku dziecka niepełnosprawnego dodatkowo opiekę sprawuje jedna osoba dorosła
  5. W Przedszkolu prowadzi się zajęcia specjalistyczne prowadzone przez nauczycieli specjalistów, którzy bezpośrednio odpowiadają za bezpieczeństwo dzieci
  6. Każda wycieczka poza teren Przedszkola jest uzgodniona z Dyrektorem Przedszkola
  7. Najpóźniej na dzień wcześniej przed wycieczką rodzice są powiadamiani i wyrażają swoją zgodę na uczestnictwo w wycieczce na piśmie
  8. W przedszkolu dostosowuje się opiekę do rodzaju niepełnosprawności dziecka i wynikających z tego potrzeb
  9. W Przedszkolu prowadzi się zajęcia przygotowujące do nauki w szkole oraz udziela się wsparcia rodzinie w wychowaniu dziecka

§5

Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola

  1. Przedszkole wymaga od rodziców/opiekunów prawnych przestrzegania obowiązku przyprowadzania i odbierania dzieci z Przedszkola w godzinach pracy placówki, tj. 6:30-17:00
  2. Do odbioru dzieci z Przedszkola upoważnieni są rodzice/opiekunowie prawni oraz osoby pełnoletnie dysponujące pisemnym upoważnieniem rodziców, które mogą przejąć odpowiedzialność prawną i zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo
  3. Nauczyciel nie może powierzyć dziecka osobie nieznanej, niepełnoletniej oraz będącej pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających
  4. W chwili gdy rodzic/opiekun zgłasza nauczycielowi odbiór dziecka przejmuje na siebie odpowiedzialność za dziecko

§6

Formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami

  1. Współpraca z rodzicami/opiekunami  dzieci oparta jest na poszanowaniu godności osobistej i uwzględnia prawa rodziców do informacji dotyczących pobytu dziecka w przedszkolu, wypowiadania sugestii  dotyczących pracy z dzieckiem w przedszkolu, decydowania o udziale dziecka w określonym rodzaju zajęć dodatkowych.
  2. Zebrania z rodzicami w Przedszkolu odbywają się min.2 razy do roku( raz w  semestrze) a ich celem jest przekazanie informacji dotyczących  spraw organizacyjnych związanych z bezpieczeństwem dzieci w  przedszkolu, prowadzonej diagnozy dziecka, zagrożeń dla rozwoju dziecka  oraz osiągnięć edukacyjnych dzieci , a także spraw innych.
  3. Przedszkole udziela wsparcia psychologiczno – pedagogicznego rodzicom  z szczególnym uwzględnieniem dzieci w okresie adaptacji przedszkolnej, dzieci realizujących edukację przedszkolną w klasie 0, dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz w innych przypadkach
  4. Indywidualne spotkania z rodzicami  odbywają się w wyznaczonym czasie w miarę potrzeb z inicjatywy rodziców, pracowników przedszkola.
  5. Rodzice lub inni członkowie rodziny są zapraszani są na imprezy okolicznościowe przygotowane przez grupę dzieci uczęszczających do przedszkola( Jasełka, Dzień Babci, Dzień Matki , Dzień Ojca, inne)
  6. Wszelkie informacje dotyczące spraw bieżących Przedszkola są upowszechnione na wydzielonej tablicy informacyjnej znajdującej się w Przedszkolu

§7

Organy przedszkola i  ich kompetencje

  1. Organami Przedszkola są:
  2. Dyrektor Przedszkola
  3. Wicedyrektor
  4. Rada Pedagogiczna
  5. Do zadań Dyrektora Przedszkola należy:
  6. Bieżące kierowanie działalnością wychowawczo-dydaktyczną Przedszkola
  7. Realizowanie założeń i koncepcji przedłożonych przez Kuratorium Oświaty lub Radę Pedagogiczną
  8. Realizacja uchwał Rady pedagogicznej podjętych w ramach ich kompetencji
  9. Nadzór pedagogiczny
  10. Czuwanie nad bezpieczeństwem i higieną pracy
  11. Prowadzenie polityki kadrowej Przedszkola
  12. Przyznawanie nagród i udzielanie upomnień nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola
  13. W Przedszkolu mogą być zatrudniani Wicedyrektorzy
  14. W czasie nieobecności Dyrektora, Wicedyrektorzy:
  15. Kierują Przedszkolem w zakresie uzgodnionym z Dyrektorem
  16. Ponoszą odpowiedzialność za prawidłowość opieki nad dziećmi
  17. Do zadań Osoby Prowadzącej należy:
  18. Koordynacja zgodności realizowanych przez Przedszkole celów z założeniami Statutu
  19. Podejmowanie zobowiązań majątkowych w imieniu Przedszkola
  20. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym, powołanym w celu realizacji statutowych zadań Przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi
  21. Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu
  22. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków
  23. Rada Pedagogiczna ustala założenia, wytyczne oraz programy realizacji na dany rok szkolny
  24. Przewodniczący Rady Pedagogicznej prowadzi i przygotowuje zebranie Rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie jej wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady
  25. W skład Rady Pedagogicznej wchodzi Dyrektor, Wicedyrektor oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu i inni pracownicy pedagogiczni przedszkola jeśli są zatrudnieni.
  26. Do zadań Rady pedagogicznej należy:
  27. Dbanie o jakość przedszkola poprzez tworzenie koncepcji pracy pedagogicznej, współdecydowanie o kierunku jego rozwoju.
  28. Planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, analizowanie jej, ocenianie i wnioskowanie.
  29. Analizowanie i ocenianie organizacyjnych i materialnych warunków pracy przedszkola.
  30. Upowszechnianie nowatorstwa pedagogicznego, innowacji i eksperymentów oraz organizowanie wewnętrznego doskonalenia zawodowego.
  31. Planowanie i organizowanie współpracy z rodzicami i opiekunami dzieci.
  32. Wszyscy członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, spostrzeżeń i wniosków z posiedzenia Rady

§8

Organizacja pracy przedszkola i czas pracy Przedszkola

  1. Rok szkolny w Przedszkolu rozpoczyna się 1 września a kończy się 30 czerwca następnego roku, w okresie wakacyjnym w Przedszkolu organizuje się zajęcia opiekuńczo-wychowawcze.
  2. Dni wolne od zajęć w Przedszkolu (ustawowo wolne) ustala się z osobą prowadzącą i podaje do wiadomości rodziców nie później niż do końca września
  3. Przedszkole czynne jest 12 miesięcy w roku w godzinach 6:30-17:00. Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący i podawana do wiadomości rodziców najpóźniej do końca maja. W tym czasie w Przedszkolu przeprowadzane są prace modernizacyjne, remontowe oraz porządkowo-gospodarcze.
  4. W przypadku frekwencji poniżej 50% Przedszkole zastrzega sobie prawo do łączenia grup (okres wakacyjny)
  5. Podstawową jednostką organizacyjną jest grupa przedszkolna obejmująca maksymalnie 30 dzieci
  6. Przedszkole jest wielooddziałowe
  7. W przypadku dzieci niepełnosprawnych Przedszkole zapewnia indywidualnego opiekuna dziecka na czas minimum 5 godzin dziennie
  8. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia określający godziny posiłków i czas realizacji zajęć-5godzin podstawy programowej opracowany przez Dyrektora Przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i wywieszony na tablicy ogłoszeń
  9. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny Przedszkola zawierający:
  10. Czas pracy Przedszkola
  11. Liczbę pracowników z podziałem na pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych oraz pracowników zajmujących stanowiska kierownicze
  12. Ogólną liczbę dzieci
  13. Liczbę oddziałów
  14. Terminy przerw w pracy przedszkola
  15. Przedszkole organizuje zajęcia specjalistyczne-wczesne wspomaganie rozwoju, kształcenie specjalne, pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci na podstawie opinii lub orzeczenia o kształceniu specjalnym wydanym przez PPP
  16. Zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele posiadający dodatkowe kwalifikacje
  17. W przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe opłacane przez rodziców

§9

Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu

  1. Odpłatność za usługi świadczone przez Przedszkole obejmuje czas po realizacji 5-godzinnej podstawy programowej
  2. Bezpłatny czas realizacji podstawy programowej wyznaczony jest w godzinach 7:00-12:00
  3. Koszty związane z pobytem dziecka w Przedszkolu poza czasem realizacji podstawy programowej są równe 1zł za jedną godzinę pobytu dziecka w Przedszkolu
  4. Rodzice ponoszą koszty związane z wyżywieniem dziecka w Przedszkolu. Wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala Osoba Prowadząca w porozumieniu z Dyrektorem
  5. Opłatę czesnego wnosi się do 10-tego dnia każdego miesiąca z góry
  6. Opłatę za wyżywienie wnosi się do 10-tego dnia każdego miesiąca z dołu

§10

Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników

  1. W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji obsługi
  2. Liczbę nauczycieli i innych pracowników określa co roku Arkusz organizacyjny
  3. Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy oraz praktykantów
  4. Nauczyciele Przedszkola zobowiązani są do:
  5. Zapoznania się z Konwencją Praw Dziecka i przestrzegania jej postanowień
  6. Współdziałania z rodzicami/opiekunami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców/opiekunów do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, szczególnie w ramach indywidualnych konsultacji nauczycieli z rodzicami/opiekunami
  7. Wykonywania swoich obowiązków ze szczególnym uwzględnieniem troski o dzieci
  8. Przestrzegania dyscypliny pracy i poleceń Dyrektora Przedszkola
  9. Prowadzenia dokumentacji pedagogicznej obowiązującej w Przedszkolu
  10. Planowania i prowadzenia pracy wychowawczo-dydaktycznej
  11. Prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji
  12. Przeprowadzania w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
  13. Nauczyciel ma prawo do:
  14. Dokształcania i doskonalenia zawodowego
  15. Realizacji ścieżki awansu zawodowego
  16. Ochrony zdrowia
  17. Korzystania z literatury, pomocy dydaktycznych dostępnych w Przedszkolu
  18. Korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych poradni i instytucji
  19. Tworzenia realizacji własnych programów nauczania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego
  20. Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:
  21. Utrzymanie ładu w pomieszczeniach i na terenie należącym do Przedszkola
  22. Bezpieczne, higieniczne i estetyczne wydawanie posiłków dzieciom
  23. Pomoc przy ubieraniu i rozbieraniu dzieci a także przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych
  24. Wykonywanie porządków co najmniej raz w miesiącu
  25. Utrzymywanie w nienagannym stanie przedmiotów wyposażenia Przedszkola
  26. Mycie zabawek, stołów, krzesełek z użyciem środków dezynfekujących
  27. Dbanie o szczególną czystość wydawalni posiłków i sanitariatów zgodnie z przepisami prawa i instrukcjami w tym zakresie
  28. Wykonywanie innych czynności wynikających z organizacji pracy, zleconych przez Dyrektora Przedszkola
  29. Ścisła współpraca z nauczycielami i Dyrektorem Przedszkola
  30. Pracownik uprawniony jest do:
  31. Terminowego otrzymywania wynagrodzenia za swoją pracę
  32. Rzetelnej i sprawiedliwej oceny swej pracy
  33. Korzystania z odzieży ochronnej i środków ochrony osobistej
  34. Corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego

 §11

Prawa i obowiązki dzieci

  1. Dzieci uczęszczające do Przedszkola ponadto mająprawo do:
  2. udziału w zajęciach edukacyjnych
  3. ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej
  4. życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym.
  5. Do obowiązków dziecka w Przedszkolu należy:
  6. zgodne współżycie z rówieśnikami
  7. przestrzeganie zasad i norm ustalonych i obowiązujących w grupie przedszkolnej
  8. szanowanie swojego kolegi oraz wytworów jego pracy
  9. dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i rówieśników
  10. każdorazowe zgłaszanie nauczycielowi konieczności oddalenia się poza wyznaczony przez nauczyciela teren zabawy / salę zabaw / ogród przedszkolny
  11. informowanie nauczyciela o potrzebach fizjologicznych
  12. poszanowanie zabawek, pomocy dydaktycznych, sprzętu sportowego w budynku i ogrodzie przedszkolnym a także zwracanie zabawek pożyczonych z Przedszkola lub od kolegów
  13. słuchanie i wykonywanie poleceń, a także odnoszenie się z szacunkiem do wszystkich pracowników Przedszkola
  14. szanowanie poglądów i przekonań innych osób
  15. staranność o utrzymanie czystości i porządku na terenie Przedszkola.

 

 §12

Postanowienia końcowe

 

  1. Statut wchodzi w życie z dniem 01 września 2017r.
  2. W sprawach nieregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.
  3. Prawo nadawania Statutu, wprowadzania do niego zmian lub uzupełnień, należy do organu prowadzącego.